Kat en hond

Ik ben er vrij zeker van dat ik hier een hele discussie start door dit op mijn blog te smijten, maar ’t moet even van mijn hart…

Ik kan er van kapot vallen dat hier de hele tijd katten van andere mensen in onzen hof rondlopen en hier alles onderschijten. Wij moeten dus hier de zandbak hermetisch toe houden, en als we gaan onkruid plukken, moeten we goed uit ons doppen kijken want anders hebben we kattenstront aan ons pollen hangen.

Als ge een hond laat schijten op andersmans stoep (grond die dan eigenlijk nog van de gemeente is) dan is iedereen het er over eens dat dat associaal gedrag is, maar als ge uw katten in de buurkinderen hunne zandbak laat schijten, dan is dat normaal kattengedrag…

Awel, ik vind dat niet normaal!!!!

Dan krijgt ge heel vaak de opmerking dat ge katten niet kunt binnen houden. Ten eerste, dat gaat wel, mijn schoonzus doet dat met haar twee katten altijd, ofwel zijn ze binnen, ofwel zijn ze buiten aangelijnd.

En ten tweede, dat is mijn probleem niet, mijne hond (toen hij nog leefde tenminste) schijt niet in uw tuin, als ge dus katten wilt houden, moet ge er ook maar voor zorgen dat ze niet gaan schijten in de tuin van de buren.

Om een lang verhaal kort te maken, ik vind dat andere mensen geen last mogen hebben van uw keuze om huisdieren te houden. Toen onze hond nog leefde lieten we hem nooit buiten blaffen, omdat we niet wilden dat de buren er last van zouden hebben. Nu, ik moet zeggen de buren waarvan de meeste katten zijn, hebben ook ne hond die om 6u30 al staat te keffen aan de straat…

  1. Groot gelijk!
    Wij hadden hier hetzelfde aan de hand.
    We wisten wel van wie het kwam dus hebben we fijn alle poep terug gegooid naar de eigenaar en na enkele dagen was het gedaan!
    Toen konden ze de katten plots wel binnen houden dus …

  2. Wij hebben hetzelfde probleem… de katten (een stuk of 10) van de buren (officieel is er geen enkel van hen, maar ze voeden ze wel) kakken en pissen ook alles onder bij ons en als extra krabben ze alle vuilniszakken open… Onze hond zou dat eens moeten doen bij hen…

  3. @Annelyse: Wat vind je er precies over? Dat andermans huisdieren hun gevoeg doen in mijn kind hare zandbak? Of dat ik dat niet kunnen vind?
    @emmeline: dat is nog eens een gedacht!
    @Tante Tweet: idd…

  4. Hmm, daar zeg je iets. Ik heb twee katten die dankzij onze verbouwingen eventjes dakloos zijn. Ik hoop maar dat ze hun behoeften netjes in onze tuin doen (alhoewel, netjes… ;)) en niet op een ander. Heb de buren nog niet weten klagen, maar ‘k zou hen zeker begrijpen!

  5. Wij hebben een probleem met zwerfkatten. In onze tuin zitten er zonder overdrijven soms 10 tegelijk. Daar heb ik een probleem mee, en dan nog zeker als buren ze voederen. Onze tuin is ook altijd volgekakt en de vuilzakken opengekrabt. Er is ook al een brief van de burgemeester gekomen dat je de zwerfkatten niet mag voeren, maar de buurvrouw blijft dit maar doen.
    Daar heb ik een probleem mee!!!
    Maar ik heb ook een kat en ik kan die niet dwingen om haar gevoeg in onze eigen tuin te doen. En neen, ik ga mijn kat niet aan de leiband houden, dat zit niet in de natuur van die dieren.
    Ik kan me niet inbeelden dat mijn kat bij de buren overlast bezorgt, maar zoja … dan kan ik daar -met de beste wil van de wereld, en hoe erg ik het ook vind- niets aan doen.

  6. wij hebben geen kleine kinderen meer maar de zandbak staat er nog.
    Dit omdat onze katten die gebruiken als kattenbak.
    Meestal houden we de katten binnen zodat niemand last met ze heeft.

  7. Ik begrijp jouw frustratie hierin zeker, wij hebben hier eigenlijk totaal geen last van omdat wij een hond hebben in onze tuin, dus de katten mijden deze hond en tuin dan ook wel!
    Inderdaad een kat “aanlijnen” is tegen de natuur, maar een hond aanlijnen dan niet? Een hond is ook “natuur”, maar hier riskeer je wel boetes als ze los lopen of hun behoeften doen zonder dat je het opruimt…

    Ik denk niet dat je er iets aan kan doen (of een hond nemen in je tuin), ventileer je frustraties maar op je blog, dat lucht ook al op.
    Veel succes!

  8. Ik begrijp je helemaal, ik vind ook dat er een vreemde logica heerst over het verdragen van katten. Ik zie niet in wat het verschil is tussen overlast door een zwerfkat of overlast door een kat van de buren.

  9. @caroline: het verschil bij ons is dat er meer dan 10 zwerfkatten zijn en maar één kat van de buren. Één vreemde kat dat zorgt mijns inziens voor beperkt overlast. 10, dat wordt één beetje storend.

  10. Oei, goed dat je dit aanhaalt, want wij overwegen net om een katje in huis te halen. Ik had er zelfs nog niet bij stil gestaan dat die wel eens bij de buren zouden kunnen gaan om te ***.
    Ik ga daar nog eens goed over nadenken en hopelijk vind ik daar een oplossing op 😉
    In onze straat wonen verschillende huiskatten, die ik soms in onze tuin zie lopen maar echt overlast hebben wij daar niet van. Uiteraard houden wij wel ook onze zandbak afgesloten.

  11. @ annelyse: zowel bij ons als bij Kim (zo leid ik toch af uit haar postje) komen er meerdere katten op bezoek in de tuin, in ons geval zeker 6 verschillende. Wij hebben bewust geen huisdieren, omwille van de combinatie van kleine kinderen en een kleine tuin en dan is het echt niet fijn om de last van de katten van de buren te hebben maar niet de lust van een eigen kat.

Geef een reactie

