de fles

Ferre zit aan de fles. En ik heb het er heel moeilijk mee.

Hij krijgt welliswaar nog grotendeels afgekolfde moedermelk, met een 2-tal flesjes kunstmelk per dag. De kinderarts had het me aangeraden, 1 omdat hij zoveel lucht slikt aan de borst door zijn slokdarm probleempje, en 2 omdat we het dan kunnen indikken.

Hij heeft nu ongeveer 48u geleden voor het laatst aan de borst gedronken, en ik durf het haast niet zeggen, maar het gaat precies beter. Zowel bij hem en bij mij.

Ik was vooral het geworstel aan de borst beu, en de constante onzekerheid over die borstvoeding, omdat hij zoveel weende. Hijzelf laat veel minder windjes, hij heeft precies minder last van zijn darmpjes, dus ik denk inderdaad dat hij zo veel minder lucht slikt.

Maar ik heb het er mentaal zo moeilijk mee. Ik ga proberen kolven tot hij ongeveer 4 maand is… Maar bij het gedacht dat hij misschien nooit meer aan de borst zal drinken lopen de tranen me over de wangen. Nu ik ben ook realistisch genoeg dat er iets moest veranderen, want dat ik er aan onderdoor aan het gaan was. En ik heb ook Emma om nog aan te denken, dus beter een blije mama en een kindje aan de fles, dan een depressieve mama en een kindje aan de borst.

  1. ik begrijp helemaal wat je bedoelt. Toen 7 maand geleden ons tweede dochtertje werd geboren was zij aan de kleine en lichte kant waardoor de zuigreflex niet echt sterk was en ze na 2 minuten drinken steeds in slaap viel. Al van bij het verlaten van het ziekenhuis heb ik melk afgekolfd en afwisselend een flesje afgekolfd en daarna aan de borst. het aanleggen aan de borst verliep niet gemakkelijk, ze maakte zich kwaad, hapte te veel lucht en was te moe om te drinken. Uiteindelijk zat ik op 8 weken aan 12 flesjes afgekolvde melk per dag (want ze wou uiteindelijk niet meer van de borst drinken). Omdat die situatie op den duur niet meer werkbaar was (vooral ook voor onze oudste dochter van toen 3 jaar), ik oververmoeid werd en ze een groeispurt kreeg, ben ik langzaam overgeschakeld op flessenvoeding. Hoe vervelend het ook was, ik ben blij dat ik die beslissing heb genomen want iedereen voelde zich er beter bij (minder gehuil, meer aandacht voor de oudste en voor elkaar) en ik kon langzaam weer wat recuperen. Voel je dus zeker niet schuldig.

  2. Niet leuk, maar als je zo ziet dat het voor Ferre beter gaat… Ik heb bij Fran ook afgekolfd tot 4,5 maand om te kunnen indikken. En ja, ik heb er ook hartpijn van gehad, enorm. Nog een reden om toch nog een 3e kindje te willen, om die borstvoeding nog es te kunnen doen ;o)

  3. Kop op je kan nu misschien eindelijk beginnen te genieten. Je moet ook aan Emma denken. En als Ferre zo minder problemen heeft dan zou ik mij helemaal niet schuldig voelen.

  4. Wel goed dat flesjes Ferre en daarmee ook de rest van het gezin goed lijken te doen, maar zo jammer dat je er zo’n hartzeer van hebt. Misschien moet je hem toch nog enkele keren aanleggen om bewust afscheid te nemen van die periode?

  5. Het is inderdaad jammer om te moeten stoppen maar als hij het er beter mee heeft, doe je toch wat het beste is voor hem!
    Veel sterkte!

  6. pff
    das gewoon de bortsvoedingsbrigade die je dat schuldgevoel aanpraat
    als jij en je baby zich beter voelen, is de fles gewoond e beste oplossing
    er zijn zo veel andere manieren om een kind te koesteren en lief te hebben
    veel sterkte

  7. Inderdaad herkenbaar. Ik vind het bewonderenswaardig dat je toch blijft afkolven.

    En de zogenaamde “borstvoedingsbrigade” (ik erger mij tegenwoordig zo hard aan het feit dat iedereen het maar heeft over een “borstvoedingsbrigade”, maar soit) heeft hier totaal niets mee te maken. Als je er echt bewust voor kiest om borstvoeding te geven en je moet daar om welke reden dan ook mee stoppen, dat doet dat verschrikkelijk veel zeer aan uw hart. Het schuldgevoel word je niet aangepraat, dat komt voort het uit besef dat je niet kan geven wat het allerbeste is, want dat is gewoon een feit.

    Wat niet wil zeggen dat je ondanks alles altijd moet doorgaan, en ik denk dat zowel jij als ikzelf hier na lang en diep nadenken een zeer bewuste en zeer juiste keuze hebben gemaakt. Voor onze situatie.

    Ik hoop dat alles ondertussen heel vlot gaat voor jullie.

Geef een reactie

