Kat-fight

Ons Emma heeft gevochten. En dan nog wel met een ander meisje dat twee maandjes ouder is dan zij. Een echte kat-fight dus, inclusief schoppen, en slaan. De aanleiding: een speeltje wat ze niet wilde laten afpakken door het oudere meisje.

Mijn opvoedkundige kant zegt dat ze dat niet mag doen. Maar mijn andere (misschien stoutere kant) is een beetje blij dat ze toch ook niet de kaas van hare boterham laat eten. En dat vind ik eerlijk gezegd ook een positieve eigenschap. Ben ik nu heel stout?

  1. Awel groot gelijk…
    Op de kijkdag op Milans school had hij ook (niet meteen, maar toch vlug) een klein meningsverschil met een meisje. Eigenlijk wou hij gewoon meespelen, maar omdat hij niet gewoon is om met andere kids te spelen (hij gaat nu niet naar een creche), ging het er eerder brut aan toe. Ik vond ook dat ik hem moest laten doen, de mama van dat meisje duidelijk niet… Pffff… Ik was toch een heel klein beetje fier!

  2. Helemaal niet stout. Je kan van een kind van deze leeftijd moeilijk verwachten dat ze er met ‘een constructief gesprek’ gaan uitgeraken. Opkomen voor zichzelf moet ze doen! En dat kan nog niet echt op een andere manier. Liever zo dan wenend komen klagen bij mama of de juf. Zolang het andere kindje niet veel kleiner/jonger is, moet dat kunnen.

  3. Ik vind het ook heel belangrijk dat mijn dochters zich niet laten doen en assertief zijn. Alleen de manier waarop moet bij Nora ook nog wat gestuurd worden 😉

    Groot gelijk dus!

  4. Heel normaal! Ze moeten dat leren, voor zichzelf opkomen, en dat kan alleen door hen te laten doen/proberen en er als volwassene niet voor het minste tussen te komen (tenzij ze echt mekaar de kop beginnene inslaan natuurlijk :-))

  5. Zalig!
    Ik heb dat niet, ik voel me altijd schuldig tegenover dat ander kindje. In het vervolg zal ik ook eens zo ‘bitchy’ denken:)

Geef een reactie

