Hoe pak ik moeilijke eters aan?

De dienst waarbij onze onthaalmoeder is aangesloten organiseerde gisteren een lezing over moeilijke eters.

Aangezien Emma nu niet bepaald een makkelijke eter is hadden we ons er voor in geschreven. We wilden vooral horen of het ook wel echt een probleem was, of dat we ons een beetje te veel zorgen maakten.

En een tweede punt waar we wel wat meer info over wilden, hoe pakken we het beste de dingen aan die ons nu storen.

Ik vond het een heel interessante lezing. Het werd goed en boeiend gebracht. Het was een orthopedagoge die verbonden was aan het ziekenhuis van Leuven. En daar patiëntjes met allerhande eetproblemen intern of extern begeleide.

De dingen die ik er vooral heb uitgehaald voor onze persoonlijke situatie zijn deze:

1. Ga nooit in discusie met je kind over eten, want dan heb je meteen al verloren omdat ze dan negatieve aandacht krijgen. Probeer ze ook niet om te kopen of er een hele circus rond te maken. Bied haar 1 maal het eten aan. Wil ze niet eten, neem het dan weg zonder er woorden aan vuil te maken, en verwijder haar van de tafel. Als ze vraagt om iets anders, zeker niet geven. Als ze na even toch nog komt vragen achter eten omdat ze honger heeft, bied dan nog een 2e maal het eten aan. Als ze weer weigert dan weer wegnemen, en dit was meteen ook de laatste kans. Geef niets buiten water tot aan de volgende maaltijd.

2. Dit is vooral een tip om nieuwe dingen of dingen die ze niet lusten te leren eten. Volgens haar moet een kind 11 keren iets geproefd hebben voordat hij/zij iets lekker kan vinden.
Geef van ieder voedingsmiddel dat ze niet lusten 1 koffielepel (met lepel en alles op het bordje leggen) of 1 vierkante cm. En leg daarbij een klein beetje van het voedsel dat ze wel graag hebben (in ons geval bv een stukje vlees). Als alles op is krijgt ze nog bij van het eten dat ze graag heeft. Na een tijdje (een paar dagen) de portie verhogen naar 2 koffielepels en 2 stukjes van 1 cm. En zo verder…

3. Als derde punt heeft ze er vooral op gehamerd dat we het probleem niet groter moeten maken dan het is. Sommige kinderen zijn nu eenmaal kleine eters, en voor die kinderen kloppen de tabellen van bv kind en gezin helemaal niet. En we moeten er vooral op letten dat het eten plezant blijft. Dat je niet als een stresskonijn aan tafel gaat zitten want kinderen voelen dan heel snel dat ze op dit punt grote macht over je hebben.

Er is natuurlijk nog veel meer gezegd, maar dit zijn vooral de punten waar ik echt iets aan had, en wat ik ook wil uit proberen.

  1. Ik ben een grote gelukzak want mijn kinderen eten zo goed als alles wat ik klaarmaak! Veel succes ermee nog!

  2. Ik zit hier ook met moeilijke eters, en ken de punten dus al. Punt 1 wordt hier ook toegepast, met gevolg dat Amelie geen warme maaltijden eet, gewoon vertrekt en wacht tot de volgende maaltijd…en dat lijkt me nu ook niet de juiste oplossing…

    Maar ik wens jullie in elk geval veel succes 🙂

  3. @fozke: dat gaf inderdaad een van de mama’s ook als opmerking. Ze raadde daarom aan om s’middags een warme maaltijd aan te bieden. Als ze die niet willen op eten, dan wegzetten. En s’avonds ipv van brood of iets anders te geven, terug die warme maaltijd te geven. Want anders heb je inderdaad dat effect dat ze gewoon die warme maaltijd overslaan en wachten tot de volgend broodmaaltijd.

  4. ah hier eten we idd meestal s avonds warm. (met school is dat ook wel makkelijker)

    En in het weekend gaan we voor lekkere maaltijden als spaghetti en frietjes 🙂

    Mss dan mijne tactiek toch eens aanpassen, merci voor de tip!

  5. Heel bruikbare tips! Ga ik hier ook eens proberen. Je hebt toevallig geen tekst of brochure meegekregen op die lezing? Anders had ik daar wel graag een kopietje van gekregen 😉
    Ik las in je volgende postje dat het meteen al succes had, wat goed! En ook een pluim voor Emma!

  6. We hebben geen foldertje gekregen, maar we zouden de powerpoint presentatie wel nog per mail gaan krijgen hebben ze ons beloofd. Als ik hem krijg, dan bezorg ik je hem…

  7. Pingback: Eten « (b)engeltjes

Geef een reactie

